ZaltbommelZaltbommel (regio)

Aanvragen tegemoetkoming incontinentie- en medisch afval kan vanaf 18 november

0

ZALTBOMMEL – De gemeente Zaltbommel wil inwoners die extra restafval hebben  door incontinentie- of medisch afval tegemoetkomen. Het gaat om een financiële vergoeding van maximaal 52 euro per half jaar voor de periode vanaf 1 juli 2019 tot er een structurele oplossing is voor het wegbrengen van dit afval. De vergoeding aanvragen kan vanaf 18 november.

Per 1 juli is de inzameling van restafval veranderd. Mensen die incontinentiemateriaal moeten gebruiken of medisch afval hebben, zijn daardoor duurder uit. De vergoeding geldt niet voor babyluiers.

Voor wie?
De financiële tegemoetkoming is er voor inwoners die langdurig incontinent zijn en/of medisch afval hebben.  Het bedrag is voor de extra kosten die zij hebben omdat ze extra  restafval hebben.

U komt in aanmerking voor de vergoeding als u voldoet aan deze voorwaarden:

  • U heeft langdurig last van incontinentie of een medische aandoening waarvoor u medisch materiaal zoals stomamateriaal nodig heeft
  • U woont zelfstandig
  • U heeft een doktersverklaring van de huisarts specifiek voor incontinentie of uw medische aandoening of een bon van de apotheek of factuur van de zorgverzekeraar
  • U bent ingeschreven in de gemeente Zaltbommel

Wat is de vergoeding?
De financiële vergoeding voor inwoners met incontinentiemateriaal is gebaseerd op twee extra inworpen restafval in de ondergrondse container  per week. Voor inwoners met medisch afval is de vergoeding gebaseerd op een extra inworp per week. Voor de periode 1 juli 2019 tot en met 31 december 2019 is de vergoeding dus 26 euro voor inwoners met medisch afval en 52 euro voor inwoners met incontinentiemateriaal.

Aanvragen
U vraagt de regeling aan vanaf 18 november. Dat kan met DigiD via www.zaltbommel.nl. Inwoners kunnen het formulier ook uitprinten en met de gevraagde bijlagen naar de gemeente sturen. Een formulier is ook op te vragen door te bellen met de gemeente op 14 0418.

Per half jaar aanvragen
De vergoeding kan per half jaar aangevraagd worden.  De vergoeding voor de tweede helft van 2019 (van 1 juli 2019 tot en met 31 december) is aan te vragen tussen 18 november 2019 en 18 januari 2020. De vergoeding voor de eerste helft van 2020 (van 1 januari 2020 tot en met 30 juni 2020) is aan te vragen tussen 1 februari en 31 juli.

Niet voor babyluiers en voor wie in een zorgcentrum woont
Deze tijdelijke regeling geldt niet voor babyluierafval. Deze kosten zijn tijdelijk en horen bij de eerste levensfase van een kind. Voor mensen die in zorgcentra wonen speelt het probleem niet. Die centra verwerken het incontinentiemateriaal en medisch afval als bedrijfsafval. Dat kost de gebruikers geen extra geld.

Meer weten?
Wie vragen heeft over de financiële tegemoetkoming, hulp wil bij het indienen van een verzoek of wil overleggen of hij of zij hiervoor in aanmerking komt kan contact op nemen met de gemeente op telefoonnummer 14 0418.

Reacties

Reageren is uitgeschakeld.

Andere soortgelijke berichten

Meer uit Zaltbommel