Bommelerwaard

Gemeentelijke ombudsman Maasdriel neemt afscheid

0
Vlnr Gemeentelijke ombudsman Gerard van Dijk, burgemeester Van Kooten, substituut Nationale ombudsman Joyce Sylvester en senior-klachtbehandelaar Nationale ombudsman Jan Prins.

De gemeentelijke ombudsman Gerard van Dijk heeft afscheid genomen. Zijn taken worden per 1 januari 2019 overgenomen door de Nationale ombudsman. Burgemeester Van Kooten dankt de heer Van Dijk voor zijn inzet sinds 2009. “U heeft als intermediair en bruggenbouwer gezorgd voor een luisterend oor voor onze inwoners, en daar zijn wij u zeer erkentelijk voor. U heeft veel oude dossiers opgelost en daar waar nodig het vertrouwen in de overheid hersteld”, sprak de burgemeester bij het afscheid van de heer Van Dijk.

Gerard van Dijk heeft sinds zijn aantreden in 2009 ongeveer 100 bezoekers ontvangen. Dit deed hij tijdens het 6-wekelijkse spreekuur, elke keer in een andere kern van Maasdriel. “Vaak kon ik inwoners met advies of alleen een luisterend oor op weg helpen. In al die jaren hoefde ik slechts 7 zaken als gemeentelijke ombudsman officieel op te pakken en af te handelen”, aldus de heer Van Dijk.

De Nationale ombudsman
Maasdriel sluit zich per 1 januari 2019 aan bij de Nationale ombudsman. Als bemiddelaar tussen twee partijen, namelijk de overheid en de burger, onderzoekt de Nationale ombudsman het gedrag van de overheid. Dit kunnen zij op eigen initiatief doen, maar ook op verzoek van een burger. Inwoners van Maasdriel kunnen een beroep doen op de Nationale ombudsman als zij er met de gemeente niet uitkomen. “We moeten natuurlijk eerst proberen of we er als gemeente samen met de inwoner uitkomen”, zegt burgemeester Van Kooten hierover. “Uiteraard sta ik altijd open voor een gesprek. Net als de heer Van Dijk bied ik een luisterend oor. Komen we samen niet verder, dan kan de inwoner de Nationale ombudsman inschakelen.”

Vraagbaak voor de overheid
De Nationale ombudsman staat niet alleen klaar voor inwoners die een geschil hebben met de overheid. De ombudsman fungeert ook als een vraagbaak voor gemeenten. “De kennis die wij in de loop van de jaren hebben opgedaan delen we graag met de overheid”, vertelt Joyce Sylvester, substituut Nationale ombudsman, hierover. “Gemeenten kunnen met ons sparren over onderwerpen als agressie van inwoners, verwarde personen of herhaaldelijke klagers. We fungeren graag als klankbord!”

Contact opnemen bij een geschil
Inwoners moeten bij een geschil eerst een gesprek aanvragen bij de gemeente. Dit kan door een afspraak te maken via het algemene telefoonnummer 14 0418. Komen de inwoner en de gemeente er samen niet uit? Dan kan de inwoner de Nationale ombudsman inschakelen. Op www.nationaleombudsman.nl staan contactgegevens en kan gecontroleerd worden of de vraag of klacht door de ombudsman behandeld kan worden.

Onderschrift foto: Vlnr Gemeentelijke ombudsman Gerard van Dijk, burgemeester Van Kooten, substituut Nationale ombudsman Joyce Sylvester en senior-klachtbehandelaar Nationale ombudsman Jan Prins.

Reacties

Reageren is uitgeschakeld.

Andere soortgelijke berichten

Meer uit Bommelerwaard